divendres, 4 de novembre del 2016

Anam a l'Aula de la Mar!

Avui comptam amb la col·laboració d'una alumna de batxillerat, na Carmen Pujadas, que ens explica de manera molt didàctica l'activitat que van realitzar...

El passat 28 d’octubre, un grup d'alumnes de Biologia de primer de batxillerat vàrem realitzar una activitat a l’Aula de la Mar (situada al Portitxol), sobre el plàncton.

El plàncton són organismes que es troben en suspensió dins l’aigua i que no són capaços de desplaçar-se per ells mateixos, un clar exemple serien els grumers i el krill.
L’activitat va constar principalment de quatre parts; primer, dos biòlegs ens varen parlar sobre la Mar Mediterrània i la seva evolució al llarg del temps; origen, canvis, tipus de fauna...

Seguidament, vàrem formar dos grups i anàrem al port a pescar el plàncton que, posteriorment, vam observar al laboratori. Primer vàrem agafar una mostra d’aigua amb un poal; vàrem mesurar la salinitat i la temperatura per saber quines espècies hi devien abundar més i, per pescar el plàncton, cada un dels biòlegs ens va ensenyar com utilitzar un estri, el qual estava format per una anella, una xarxa microforadada i una corda. Per pescar, doncs, vàrem haver de llençar aquest estri a la mar i quan aquest s’havia enfonsat una mica, l’arrossegàrem de tornada quedant el plàncton a una espècie d’aixeta que obríem, deixant-lo caure dins un pot. Vàrem repetir aquest procés dues vegades, omplint així dos pots per grup.
Després de mitja hora de descans, un grup va anar primer al laboratori i l’altre a mirar una presentació audiovisual i a veure i tocar diverses espècies d’animals, com estrelles de mar, pardals de moro, anemones... Al laboratori vàrem agafar mostres de l’aigua de la pesca i amb els microscopis i lupes vàrem identificar (gràcies a unes fitxes que ens varen facilitar) diverses espècies de zooplàncton, com per exemple grumers i diverses de fitoplàncton, com diatomees o dinoflagel·lats.

Per acabar, tot el grup vàrem anar a veure un esquelet d’una de les balenes més grans que existeixen (que s’alimenten de plàncton) i vàrem finalitzar la visita allà mateix.

Carmen Pujadas, 1r de batxillerat






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada